Sunday, January 24, 2010

Ada aku kesah?

Bismillah pemula bicara....macam biasa cukup seminggu aku akan cuba update blog ni,walaupun takde benda sangat nak dicoretkan,tapi aku cuba yang termampu...

Setiap tahun tampok pimpinan akan berubah,baru jumaat hari tu aku turun jawatan,bila muhasabah diri balik,apa jela yang aku tolong untuk islam..2 program yang tak seberapa...tapi semua ini aku letakkan pada nilaian Allah.

Kalau tak salah aku,tak lama lagi pimpinan paling atas dekat universiti ni tak lama akan bertukar juga.Pilihan raya kampus menjadi tajuk hangat.Entry kali ini,aku akan kongsikan pengalaman aku masa tahun pertama sertai pilhanraya kampus.

Masa aku first year aku tinggal kat Kolej D,kolej yang kecil dan serba sederhana.Semua first year masa tu,wajib duk asrama,kedudukan asrama kat kolej ni macam bentuk bulatan,so apa yang kita buat depan bilik kita sekeliling boleh nampak,strategik tak kolej aku ni...huhuhu...memahami dengan lebih mendalam..

Tibalah masa PRK,masa tu bulan ramadhan,so macam biasa aku slaloo buka puasa dan solat terawikh kat masjid...lepas abis tarawikh aku join budak-budak ungu ni berkempen...cari pengalaman..Lebih kurang 11 lebih kempen habis,so aku,Syamila dan 2 orang lagi senior aku balik ikut tangga belakang...masa naik tangga nak masuk kawasan kafe kolej,aku nampak beberapa batang tubuh berpakaian hitam berkumpul kat depan tangga tu,aku jadi cuak,nasib baik senior aku pandai mainkan peranan."Jangan takutla,biasala tu "gagak hitam" berjaga waktu malam.Sampai je kat atas tangga tu,diorang pun tanya,"dari mana ni kak"? kitorang jawab dari tadarus kat masjid...memang betul pon ada tadarus kat masjid before berbuka tadi...dia bagi je kitorang jalan..dalam fikiran aku "apa motif diorang duk sini"..takut budak2 ungu kempen kat kolej la ni,apa-apa je la.Aku perasan jugak ada budak first year join "geng gagak hitam" ni.Takut dengan bayang-bayang sendiri.

Maka tiba la saat-saat yang dinanti,geng ungu berkempen di kolej aku..kami macam biasa akan masuk ke kolej untuk berkempen secara aman,tapi nak dipendekkan ceritanya kami tak dapat tembus kawasan asrama budak-budak tahun 1 ni,semua pagar baik asrama atau plalet dikunci supaya dapat halang kami berkempen,kesian aku tengok kawan-kawan aku ni,macam kena kurung,siap ada yang jadi"mak guard" yang jaga pintu asrama tu.Lebih kurang 10-20 minit kami cuba berdiplomasi dengan "orang kuat" kat situ masih tak dapat masuk.Tak faham aku,apa yang diorang takut sangat dengan geng-geng ungu ni,aku pun tak tahu.Lepas tu,kami pun beredar dari kolej kesayanganku.

Aku dapat mesej dari kawan aku,tak lama lepas kitorang beredar semua budak first year dipanggil turun ke dataran.Aspirasi mainkan peranan mengugut supaya undi diorang sambil bagi no calon diorang."Sape-sape yang tak undi nombor ni,korang akan dibuang kolej ini" bukankah ugutan dinamakan.Di mana keadilan,hanya sebelah pihak dibenar mengundi sebelah pihak lagi dikunci pagar tidak dibenarkan mengundi?Aku tak tido kolej masa tu untuk mengambil langkah keselamatan.

Malam sebelum pengundian aku tak tidur kolej,lepas berkempen kat KIY aku g ikut Nabila balik Za'ba.Masa tu ada kakak senior "Aspirasi" ikut kitorang dari belakang,aku tak perasan Nabila je perasan.Nabila ajak aku pegi bilik kawan dia merangkap kawan lama aku jugak masa MRSM dulu. Dia ajak kitorang makan sahur huhu,aku tolak,tak de selera..kat luar aku dengar tapak kaki manusia berjalan semakin ramai menuju ke arah bilik kami.Mula-mula lebih kurang 2 orang kawan Nabila ketuk pintu kuat panggil Nabila,"tak payah bukak,aku kenal diorang ni,budak Aspirasi" jawab Nabila.Masa tu kami masing-masing baca surah yassin penguat hati.Ketukan pintu semakin kuat "Nabila buka pintu ni,felo ni nak jumpa kau" aku membaca Yassin berulang-ulang kali.Akhirnya kitorang mengalah,pintu pun dibuka,"buat apa setinggan kat sini?".."kami tak buat apa pun cuma tumpang bilik sahur sama-sama,salah ke?"jawab Nabila,aku senyap je."Bagi saya kad kolej kamu" felo tu minta dari Nabila.."Buat apa dengan kad kolej saya?"..bagi jela,nak kepastian samada kamu kolej atau tak.Sebelum ni takde pulak check-check bilik.Dalam buku peraturan kolej yg aku baca mana-mana selain pengetua tak boleh masuk bilik kita tanpa kebenaran dan ambik kad matrikAku kat situ senyap jela,aku pun rasa felo tu macam tak nampak aku je.Dipendekkan ceritanya,aku dihantar oleh senior tido rumah sewa.

Satu lagi cerita best,tapi lari sikit la dari cerita PRK,masa tu semua kolej sibuk buat family day masing-masing,termasuklah kolej aku buat konsert.Persatuan Islam dengan beberapa persatuan lain ambik inisiatif untuk beri kesedaran kenapa konsert hendonisme ini tak elok.Malam tu aku join akak-akak ni bagi pamplet tazkirah kat budak-budak kolej,kami bagi dari bilik ke bilik.Bila Jaksa kat situ nampak apa yang kami buat terus dia roger penolong pengetua kolej,dia kutip pamplet tu balik.isy2x dasyat memang dasyat.Aku dengan Syamila lari menyelamatkan diri daripada berjumpa dengan penolong pengetua masa tu.Tak lama 2-3 hari lepas tu,aku dapat panggilan dari YDP Jaksa jam 3 pagi,dia suruh aku jumpa pengetua masa tu juga.Takut ada cuak pun ada.Alhamdulillah,aku tido rumah sewa senior masa tu,kalau tak free2 je dapat ceramah pagi.Tapi ada senior seperjuanganku dia ada masa kat kolej masa,terpaksa berjumpa juga dengan pengetua.Satu hal kena brainwash.Aku dengar dari rumate Syamila,malam tu geng-geng diorang ni pergi bilik kitorang...diterjah..sekali takde orang pulak..hihi..

Kalau kita pandai menilai dari 3 cerita kat atas,kes ugutan ini macam dah biasa berlaku je,bukan masa tahun aku je,tahun selepas aku pun kes yang sama juga.Ini jela modal diorang bila terpaksa.Aku pelik juga tengok kekawan sama batch aku i boleh takut kena buang kolej,bukannya kolej lain takde.Setahu aku takkan klu ramai yang undi geng-geng ungu pengetua buang semua.Rezeki kan milik Allah,bukannya bebudak ASPIRASI yang bagi pun...sempat ke diorang detect semua orang yang sokong geng-geng ungu ni.Pelik2.

.........................................................................................................................................................................

Saya ingin mengajak sahabat untuk berfikir kembali,dimanakah letaknya akidah sebagai orang islam,takut selain Allah,yakin rezeki itu dari manusia.Sedang kita telah akui apa sahaja yang berlaku dan ada di bumi ini adalah milik Allah.Kadangkala kita merasakan kebaikan yang kita lakukan nampak ganjil di pandangan manusia...tapi yakinlah semasa Nabi Muhammad ajaran ini,ramai yang menolaknya,tetapi dia Kekasih Allah yang telah dijanjikan oleh syurga.Teringat kata-kata murrabiku,"hidup di dunia sekejap sangat,janganlah terlalu mengeluh dengan kerja-kerja islam ini.Dugaan kat dunia ini sekejap sangat"
Sekiranya kita ada perasaan takut dan sedih kembalila pada sirah nabi semasa berhijrah bersama Abu bakar.Firman Allah dalam surah taubah:40

"Janganlah kau bersedih,sesungguhnya Allah bersama dengan kita"


Jangan jadi begini

No comments:

Post a Comment