Tuesday, November 10, 2009

Pulangkan hak kami

“Pulangkan hak kami, lama sudah kami bersabar” laung penduduk kampung itu kepada pihak yang sepatutnya memberikan wang hasil penat lelah mengusahakan ladang di Kampung Ihsan.Mereka hanya mendapat gaji seorang petani biasa dengan gaji rm800 sebulan,sedangkan mereka boleh dapat lebih dari itu “Lama doh demo sabor dengan puak-puak ni” jerit ketua kampung. Aku hanya melihat dari jauh mencatat apa yang perlu sebagai tugasan yang disiapkan yang diberi oleh bos. Esok berita ini kena siar,aku kena cepat dapatkan maklumat dari penduduk kampong. Lebih kurang 20 orang penduduk kampung berkumpul di depan pejabat daerah memegang sepanduk “Lamo Doh Kami Tunggu”,tak kurang juga ada golongan wanita menyertai perhimpunan menuntut hak mereka. “Bos ni pun satu,aku mana suka pegi demonstrasi ni,bising lepas tu tengok plak orang marah-marah,panas lagi satu sabar jela” keluh aku.

Segerombolan pihak polis datang cuba meleraikan perhimpunan itu,tapi tak berjaya. Kagum aku dengan penduduk kat sini,walaupun diprovok oleh pasukan yang memakai baju seragam bergelar polis tetap dengan pendirian mereka untuk mendapatkan hak mereka. Tak lama kemudian, keluar seorang pegawai daerah, aku dengan secepat kilat pergi ke arahnya supaya dapat mendengar apa yang ingin disampaikan oleh pegawai itu. Awang itu la nama yang tercatat pada “nametag” pemuda itu.

“ Bawak bertenang tuan-tuan dan puan-puan sekalian, baiklah saya akan terangkan perkara yang sebenar. Begini,kami akan berikan duit hasil penat lelah tuan-tuan dan puan-puan sekalian tapi dengan sekadarnya sahaja atau dikenali sebagai wang ihsan,harap hadirin semua boleh bersyukur apa yang diberikan oleh kami,beruntung kami bagi dari kami tak bagi”…penduduk lagi kuat teriak dengan kenyataan yang diberi oleh Awang. Panas juga telinga aku dengar.

“Kenapa hanya bagi wang ihsan,dah lama kami sabar,kami mahukan wang yang sebenar..kami dah berikan hasil ladang kami pada kalian tapi apa yang kami dapat,penat ada la. Wang ihsan tak sama dengan wang hasil titik peluh kami” jerit Aziz lelaki muda yang berani bersuara,aku kira lebih 20-30 an umurnya.Hebat kampong ni puji aku dalam diam.

“Setakat ini sahaja saya boleh jelaskan,saya dapat arahan dari orang atasan. Harap semua boleh terima dengan hati terbuka” jawab Awang. Sekarang aku dah boleh mula menulis laporan aku mengenai kejadian di sini. Peluh di dahi semakin banyak megalir di mukaku, kukesat dengan sapu tangan rama-rama yang diberi oleh abangku. Aku kena jujur,ramai yang akan baca suratkhabar ini..kalau aku menipu maka tertipula rakyat kat Malaysia ni.

“Ok,kalau macam tu saya akan bawa hal ni ke mahkamah,bukan sebulan atau dua kami bersabar dah 19 tahun,sangat lama”kata-kata itu diluahkan oleh ketua kampong di situ. “Terpulang la pada pak cik, jangan mempolitikan isu ini sudah,seperti saya cakap bersyukur apa kita dapat,sepatutnya berterima kasih bukannya berlawan dengan menghantar isu ni kat mahkamah” inila jawapn yang diberi oleh Awang.

“Baik kalau itu jawapan encik,saya akan bawa isu ni ke mahkamah.Ini bukan sebab politikkan isu tapi ini kerana hak dan maruah kami,kami berhak tuntut,kami ada anak dan keluarga untuk disara,hidup kami tak senang macam encik” tersentuh hati aku mendengar rintihan seorang ketua menuntut hak bukan kerana dia tapi untuk anak buahnya.

Sambil tangan mencatat laju apa yang berlaku di sini sempat aku merakam serba sedikit perjuangan orang kampung di sini dengan kamera digital yang baru dibeli minggu lepas. Lepas ni aku tak akan merungut lagi dengan bos,kerja yang diberi ini memang memberi kesan pada hati aku.Pengalaman yang amat berharga bagi aku. Alhamdulillah.





………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....
Cerpen ini hasil daripada pembacaan isu semasa yang berlaku dua atau tiga hari. Isu semasa yang seharusnya kita umat islam perlu tahu bukan kerana orang melayu semata-mata.
Adakah sama wang royalti dan wang ihsan@wang kesian?
Jawapannya tidak sama.Ini kerana wang royalti ialah 5% daripada hasil petroleum oleh negeri yang mengeluarkan hasil petroleum dari pengairannya manakala wang ihsan adalh wang sedekah dari kerajaan bagi menyedapkan hati rakyat Kelantan
Kita sebagai umat islam dan warganegara Malaysia kena tahu undang-undang dan hak kita sebagai rakyat Malaysia yang aman ini.
Cuba kita teliti dalam sirah Nabi Muhammad S.A.W.Selama baginda dan umat islam berada di Mekah,kaum muslimin sentiasa ditindas dinafikan hak untuk membeli barang,dinafikan hak untuk berkahwin sehinggakan terpaksa berlapar.Tidak kurang juga harta kaum muslimin dirampas oleh kaum musyrikin.Sungguh menyedihkan apabila menghayati sirah nabi.Tidak cukup di Mekah selepas kaum muslimin berpindah ke Madinah..mereka tetap ditindas dengan berlakunya perang Badar sughra.Di bahwa pimpinan Kurz bin Habbab Al-Fihri, mereka memprovokasi kaum musyrikin lainnya untuk menyerang dan menguasai harta benda milik kaum muslimin yang ada di Kota Madinah.Pada hari yang dinantikan bulan 17 Ramadhan, Badar Kubra yang dianggotai oleh 313 kaum muslimin bagi menuntut kembali hak yang selama ini dinafikan,Nabi Muhammad mengajak kaum muslimin untuk memerangi kaum musyrikin yang selama ini memusuhi mereka.

“Sesungguhnya Aku akan mendatangkan kepadamu bala bantuan dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut.” (Q.S.An Anfal:9)

Ayat di atas meneguhkan lagi hati-hati kaum muslimin untuk menuntut hak mereka.Cuba kita hayati dan hubungkan peristiwa di zaman nabi dan masa kini. Banyakkan membaca dan meneliti apa yang berlaku sebelum membuat kesimpulan.

Cukup untuk kali ini...cuba yang terbaik untuk mengulas isu semasa



No comments:

Post a Comment