Tuesday, November 17, 2009

Cuti yang perlu dimanfaatkan

Ada lebih kurang sebulan cuti sem ku yang berbaki.Kerja persatuan yang masih tertangguh perlu aku siapkan sebelum naik pimpinan yang baru. Melepaskan jawatan bukan perkara mudah dengan bermaksud meninggalkan segalanya. Dokumentasi setiap gerak kerja perlu direkodkan supaya mudah menjadi rujukan yang akan datang.Muhasabah sepanjang perjalananku bergelar pimpinan persatuan perlu dilakukan supaya tidak diulangi bagi sahabat yang bakal mengantikan tempatku.

Selalunya cuti-cuti sem ni aku buat apa ye? Perkara biasa yang selaloonya wat pegi bertandang dan bermalam di rumah mak tehku di Pengakalan Balak,Melaka. Tempat di mana banyak mendidik diri mengenal islam. Kalau cuti sekolah je aku tak miss pegi rumah mak teh aku ni,kenapa ye?salah satu sebabnya dekat ngan pantai.huhuu best sangat,dari UPSR sampai result final sem UKM aku mesti meluahkan suka duka di pantai ini.

Rumah mak teh aku ni pun dijadikan PASTI di kawasan itu. Sempat menjadi teacher,ustazah dan cikgu kat sana.Masa mengajar kat sana semua orang confius aku ni kakak pelajar atau cikgu...hihi.Banyak pengalaman yang aku dapat masa jadi cikgu kat sana. Betul la kata pepatah melentur buluh biar dari rebungnya. Mendidik anak biar dari kecil lagi. Doa-doa harian menjadi sebutan bagi murid-murid aku kat sini.Nak tido baca doa,nak masuk dan keluar tandas pun baca doa. Amalkan sunah nabi ni boleh dekatkan diri kita dengan Allah dan Rasul,SubhanaAllah. Pagi aku jadi cikgu dan teacher,bila petang aku jadi ustazah mengajar adik-adik baca iqra',pak cik aku pula mangajr Al-Quran. Semua orang takut p.cik aku ni sebab garang sangat.Ingat lagi kata-kata mak teh "kalau ikutkan kat sini ramai je boleh baca Al-Quran tapi tak ramai yang tahu ilmu tajwid",betul sangat apa yang mak teh aku cakap.

Family mak teh hanya bergantung pada mengajar manusia mengenal huruf yang mana boleh mengenal Allah.Alhamdulillah sekarang ni,mak teh dah boleh bukak 2 buah PASTI,satu untuk 5 dan 6 tahun dan satu lagi untuk 3 dan 4 tahun. Mak teh bukak jugak nursery jaga bayi.Petang buka kelas KAFA,hidup mak teh sekeluarga sangat sederhana,betul la rezeki milik Allah yang penting kita usaha dan yakin pada Allah yang Maha Pemberi Rezeki.

Family aku pun kalau cuti-cuti suka sangat pegi sana,sedangkan rumah mak teh aku tu simple je,sofa takde,tv pun kadang elok kadang tak,komputer pun yang versi Microsoft XP 2000. Family mak cik aku pon jenis yang menerima semua orang,layan kitorang macam anak sendiri.



Selain itu,cuti macam ni,aku selalo buat research tentang macam-macam perkara.Masa kat MRSM dulu kami akhir sem kami diberi tugasan untuk buat projek ala-ala thesis. Masa tingkatan 4 aku buat research pasal makanan dan penyakit.Aku kumpul bahan dari majalah CNI (syarikat yang jual barangan kesihatan) yang tiap -tiap bulan family aku dapat sebab jadi ahli.Aku bukukan sebagai rujukan. Banyak aku ilmu aku dapat.Masa tu excited sangat,yela masa tu cita-citaku jadi pakar pemakanan islam.

Cuti ni aku akan teruskan research pasal minuman pulak iaitu teh.Kenapa ye,teh boleh meyebabkan badan menjadi tak selesa,senang cerita berangin. Kalau ada program,minuman paling mudah urusteia sediakan adalah teh,selagi nama teh aku takkan minum,rela haus dari perut sakit.

Sesuai la dengan ayat Al-Quran

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. Al-Hujurat:6




Satakat ni,klu dah siap research insyaAllah saya cuba post dalam blog ye.

No comments:

Post a Comment